logo wit met glowing maan

Klik hier voor de FAQ pagina!

Tsarina Alexandra Fjodorovna Costume

Tsarina

Tsarina Alexandra Fjodorovna

Ditmaal niet in opdracht, maar voor ons eigen atelier; een jurk gebaseerd op de garderobe van de laatste Tsarina van Rusland; Alexandra Fjodorovna. De prachtige, bijna te overdadige versieringen en gebruik van verschillende stoffen en (in ons geval kunst-) bont is dusdanig inspirerend dat we hier heel graag iets mee wilden doen.

De bijna informele sfeer in het paleis van de tsaar – er zijn heel veel familiefoto’s gemaakt, eigenlijk in de stijl zoals wij heden ten dage foto’s maken, naast formele portretten ook spontane opnames – fascineerde ons enorm. De meeste mensen weten wel dat de familie deels bekend is vanwege de nogal brute manier waarop ze om het leven gebracht zijn op 17 juli 1918 als resultaat van de Russische revolutie van 1917. Ook de vijf kinderen kwamen hierbij om, wat ons aan het denken zette over vijf jonge levens die heel vroeg beëindigd werden. We begonnen er steeds meer over te lezen en ontdekten we iets wat we heel bijzonder vonden; in tegenstelling tot wat zo vaak het geval was bij adellijke huwelijken waren Nicholas en Alexandra wel degelijk verliefd op elkaar en lieten dat ook duidelijk blijken. Uiteraard zijn we ons ervan bewust dat ze op politiek gebied een hoop negatiefs op hun naam hebben staan en betreuren dat ook, maar we wilden ons met dit project focussen op het familieleven in het Russische koningshuis en hopen daarmee ook anderen te inspireren.

De kleuren zijn de lievelingskleuren van Alexandra; goud, crème en mauve. Parels waren ook erg favoriet, daarom komen die in het hele ontwerp voor in verschillende tinten, in zowel het kostuum, de tiara als de armbanden en ketting. De kleuren zijn doorgevoerd in de stoffen en alle andere materialen. Traditioneel (en functioneel) in Rusland: het gebruik van bont. We hebben geïnvesteerd in een hoogwaardige kwaliteit kunstbont die precies past bij de gebruikte stoffen en niet van echt te onderscheiden is. Het is ook toegepast zoals het toen geschiedde; in de mouwen.

De hele jurk is versierd met kralen en parels (Miyuki en Gütermann) in een bijzonder patroon. Omdat het een erg hecht en zoals eerder gezegd informeel gezin was wilden we hier graag uiting aan geven, in de vorm van bloemen. Zowel als op de rok als op de mouwen zijn kronkelende wortels van glanzend gouden buisjes kralen om de sterke fundering van de bloemen/planten en dus het gezin weer te geven. Op de borst een cabochon met foto van het gezin, Alexandra droeg haar gezin op handen dat is ook meteen te zien in deze jurk. Niet zo door haar gedragen, maar wel door ons gesymboliseerd. Het gebruik van portretten in sieraden was niet vreemd in die tijd en daarom hebben we het zo toegepast. De hartvorm onder de cabochon met foto representeert deze liefde voor haar gezin. Dan zijn we aangekomen bij het bloemenpatroon van ingewikkeld kralenwerk op het lijfje. Aan weerszijden van de borst een volle in bloei staande bloem die staat voor de vader en moeder van het gezin, Nicholas en Alexandra. Vlak naast het midden twee bloemen die iets minder ver open staan; de oudste dochters Olga en Tatjana. Richting de zijkant van het lijfje, twee corresponderende half open bloemen; dochters Anastasia (waarschijnlijk de meest bekende dochter gezien ook de films die over haar gemaakt zijn) en Maria. De bloemen staan minder ver open vanwege hun jonge leeftijd. En dan de laatste bloem, voor het vijfde en laatste kind in het gezin. Aleksej, die door zijn bloedziekte (hemofilie) mogelijk de dertig niet gehaald zou hebben, maar niet ouder dan veertien is geworden. Daarom voor hem een bloem in knop; hij heeft nooit tot bloei kunnen komen. Als laatste een wapen van kralenwerk op de sleep; het traditionele wapen van Rusland. Naast de jurk hebben we ook een tiara/ kroon gemaakt met sluier van prachtig kant. En als laatste een reeks sieraden; een ketting met een zelfgemaakte hanger van een zonnetje, omdat de bijnaam van Nicholas voor Alexandra ‘Sunny’ was. Het kant is geverfd en rijk versierd met dezelfde parels als in de jurk. Een armband van parels, met weer een foto. Dit keer een prachtige van de twee ouders in een ongebruikelijke foto voor die tijd; namelijk een innige omhelzing. Daarnaast nog een armband in bijpassende stijl van de ketting en een set oorbellen met parels en een crème/mauve kattenoog als steen.

(Waarom rekenen we het materiaal apart? Kijk hier voor meer informatie.)